ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Π.Ε. ΣΧ. ΕΤΟΥΣ 1990 – 1991

ΔΡΟΜΟΙ – ΠΛΑΤΕΙΕΣ – ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ

 

 

 

 

 

 

 

Συμμετοχή στο πρόγραμμα Π.Ε.

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν οι καθηγητές Ν. Κύρου (Γεωλόγος) και Α. Μπατσής (Φυσικής Αγωγής) καθώς και 80 μαθητές και μαθήτριες από όλα σχεδόν τα τμήματα του σχολείου εθελοντικά.

Διάρκεια

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1990 και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1991. Εντάχθηκαν 2 ώρες στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, όπου συμμετείχαν εθελοντικά μαθητές και καθηγητές. Πολλές από τις δραστηριότητες και εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν εκτός των ωρών διδασκαλίας (απογεύματα, Σαββατοκύριακα, αργίες).

Σκοποί – στόχοι

Σκοποί και στόχοι του προγράμματος ΠΕ είναι:

1.      Να γνωρίσουν οι μαθητές τους δρόμους, τις πλατείες, τις συνοικίες της Νάουσας (ιστορία, παράδοση – ρυμοτομία – προβλήματα).

2.    Να μάθουν οι μαθητές να συνεργάζονται μεταξύ τους, με τους καθηγητές τους, με τους επιστήμονες, με τους κατοίκους της πόλης, με τους φορείς.

3.     Να αναπτύξουν οι μαθητές τα ενδιαφέροντά τους, τις δεξιότητές τους και να προτείνουν λύσεις στα διάφορα προβλήματα.

Ενέργειες – πορεία δουλειάς

Στην αρχή του προγράμματος ο υπεύθυνος καθηγητής ενημέρωσε τους μαθητές της ομάδας ΠΕ σχετικά με την Περιβαλλοντική εκπαίδευση (ιστορία – μεθοδολογία – στόχοι). Κατόπιν μετά από συζήτηση αποφασίστηκε η εφαρμογή του προγράμματος «Δρόμοι – πλατείες – συνοικίες της Νάουσας», διότι η Νάουσα σαν παλιά πόλη έχει πολλούς ιστορικούς δρόμους, πλατείες και συνοικίες με σπουδαία ονόματα αλλά και με πολλά προβλήματα.

Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες δουλειάς ανάλογα με τα ενδιαφέροντα καθενός (φωτογραφία, ζωγραφική, δημοσιογραφία κ.λ.π.).

Ακολούθησε η σύνταξη ερωτηματολογίου, το οποίο περιλαμβάνει ερωτήσεις σχετικές με το όνομα, τη ρυμοτομία, τα προβλήματα και τις προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων αυτών. Κάθε παιδί ανέλαβε να επισκεφτεί ένα δρόμο και να συμπληρώσει το σχετικό ερωτηματολόγιο. Για τη βοήθεια των μαθητών, κυρίως στο θέμα του ονόματος και τις ιστορίας υποδείχτηκε σχετική βιβλιογραφία. Επίσης σημαντικά στοιχεία μας έδωσε ο λαογράφος κ. Τ. Μπάιτσης καθώς και οι κάτοικοι των αντίστοιχων δρόμων.

Κάθε μαθητής ανέλαβε να παρουσιάσει την εργασία του στην υπόλοιπη ομάδα. Οι προτάσεις τέθηκαν υπόψιν του Δήμου Νάουσας.

Επίσης ομάδες μαθητών Ανέλαβαν να καθαρίσουν μερικές από τις πλατείες της πόλης, να τοποθετήσουν κάδους κ.λ.π.

Τα παιδιά της Ο.Π.Ε. συνέχισαν και φέτος τη συγκέντρωση ανακυκλώσιμου χαρτιού και αλουμινίου.

Ακόμη για την καλύτερη περιβαλλοντική τους ενημέρωση παρακολούθησαν διάφορες βιντεοταινίες οικολογικού περιεχομένου.

Μια ομάδα μαθητών με τη βοήθεια των καθηγητών τους ανέλαβε την έκδοση μαθητικής εφημερίδας με τίτλο «Η Φωνή του μαθητή».

Επίσης μια άλλη ομάδα ασχολήθηκε με το θέατρο και κατάφερε σε σύντομο χρόνο να ανεβάσει στο Δημοτικό θέατρο Νάουσας το έργο του Ε. Τριβιζά «Το όνειρο του Σκιάχτρου».

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκε σε αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Νάουσας έκθεση με θέμα τις δραστηριότητες της Ομάδας Π.Ε.

Το φετινό πρόγραμμα βραβεύτηκε από την ΟΥΝΕΣΚΟ με το βραβείο Earth day.

Εκδόσεις

*        Ημερολόγιο τοίχου 1991

*        Εφημερίδα «Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ» (4 τεύχη)

Συμπεράσματα – προτάσεις

Η Νάουσα είναι μια παλιά και όμορφη πόλη. Έχει στενά παραδοσιακά δρομάκια, ιστορικές πλατείες και γειτονιές με ξεχωριστό χρώμα.

Όμως υπάρχουν και τα προβλήματα:

*    Τα στενά δρομάκια δυσκολεύουν την κίνηση των αυτοκινήτων και των πεζών. Δεν έχουν φαρδιά πεζοδρόμια, το οδόστρωμα είναι κατεστραμμένο, οι πινακίδες λίγες και μερικές φορές ανορθόγραφες.

*    Οι πλατείες είναι ελάχιστες και σπανίζουν οι χώροι πρασίνου, καθώς και οι παιδικές χαρές.

*    Οι κεντρικοί δρόμοι παρουσιάζουν πολλές φορές κυκλοφοριακή συμφόρηση, που οφείλεται κυρίως στα πολλά παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα.

Για την επίλυση των περισσοτέρων προβλημάτων αρμόδιος είναι  ο Δήμος. Ο Δήμος θα πρέπει να φροντίζει περισσότερο τους δρόμους. Να τοποθετήσει παντού κάδους απορριμμάτων και στις πλατείες κάδους για τη συλλογή χαρτιού και αλουμινίου. Επίσης να στρώσει τα πεζοδρόμια με παραδοσιακές πλάκες, να φυτευτούν δένδρα ή αναρριχώμενα φυτά στα πεζοδρόμια. Να αστυνομεύονται οι κεντρικοί δρόμοι, να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης και παιδικές χαρές.

Τέλος θα πρέπει και οι δημότες να φροντίζουν τις προσόψεις των σπιτιών τους, τα πεζοδρόμια με τα φυτά που τυχόν υπάρχουν σ’ αυτά και τους δρόμους (να μην αφήνουν σκουπίδια, μπάζα κ.λ.π.)