ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Π.Ε. ΣΧ. ΕΤΟΥΣ 1986 – 1987

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ

 

 

 

Συμμετοχή στο πρόγραμμα Π.Ε.

*      Στο πρόγραμμα συμμετείχαν οι καθηγητές Ν. Κύρου (Γεωλόγος) και Α. Μακρής (Φ. Αγωγής) καθώς και 31 μαθητές από το τμήμα Α1.

Διάρκεια

*    Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Μάρτιο και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1987. Εντάχθηκαν 2 ώρες στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, όμως πολλές από τις δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν εκτός των ωρών διδασκαλίας (απογεύματα, Σαββατοκύριακα, αργίες).

Σκοποί – στόχοι

Σκοποί και στόχοι του προγράμματος ΠΕ είναι:

*    Να γνωρίσουν οι μαθητές το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της Νάουσας, τους επιστήμονες και τους φορείς που ασχολούνται με αυτό καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει.

*    Να μάθουν να συνεργάζονται μεταξύ τους και με τους διάφορους επιστήμονες, κατοίκους και φορείς της πόλης.

*    Να προτείνουν λύσεις στα περιβαλλοντικά προβλήματα της πόλης.

*    Να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, να πάρουν πρωτοβουλίες και  να δημιουργήσουν.

*    Να αγαπήσουν περισσότερο την πόλη και το σχολείο τους και να βοηθήσουν στην καθαριότητα και τον καλλωπισμό τους.

Δραστηριότητες – πορεία δουλειάς

Στην αρχή του προγράμματος Π.Ε. ο υπεύθυνος καθηγητής ενημέρωσε την ομάδα σχετικά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ιστορία – μεθοδολογία – στόχοι) καθώς και για το προτεινόμενο πρόγραμμα.

Κατόπιν έγινε χωρισμός των μαθητών σε ομάδες δουλειάς, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και το ταλέντο καθενός (φωτογραφία, ζωγραφική, δημοσιογραφία κ.λ.π.).

Ακολούθησαν ενημερωτικές ομιλίες – συζητήσεις με καθηγητές του σχολείου και άλλους επιστήμονες:

*    Ν. Κύρου (καθηγητής Γεωλόγος): Γεωλογία – πετρογραφία – υδρογεωλογία της Ημαθίας

*    Μ. Κολοβός (καθηγητής Μαθηματικός): Φυσική Διατροφή – Φυτοφάρμακα

*    Γ. Μπατάνης (Κτηνίατρος): Κτηνοτροφία – Μεταδοτικές ασθένειες ζώων.

*    Λ. Δαδαβέλας (Δασολόγος): Τα δάση του Βερμίου – προβλήματα.

*    Α. Οικονόμου (Αρχιτέκτων): Πολεοδομικά προβλήματα της Νάουσας – παραδοσιακά σπίτια.

*    Γ. Οικονομίδης (καθηγητής Γεωπόνος): Η γεωργία στη Νάουσα.

Πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε διάφορους χώρους περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος (άλσος Αγίου Νικολάου, πηγές Αράπιτσας, υδραγωγείο, ποτάμι, εκτροφείο θηραμάτων, ιχθυοτροφείο κ.λ.π.).

Επίσης οι εκδρομές του σχολείου έγιναν σε περιοχές, που παρουσιάζουν οικολογικό ενδιαφέρον (Σπήλαιο Πετραλώνων, Δάσος Βερμίου κ.λ.π.). Έτσι και εκεί δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές της ομάδας ΠΕ να γνωρίσουν καλύτερα τη φύση.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς διοργανώθηκε έκθεση με φωτογραφίες, ζωγραφιές, ποιήματα, αποξηραμένα φυτά, αποκόμματα εφημερίδων και άλλες εργασίες των μαθητών. Εκεί δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να περιγράψουν τις εντυπώσεις τους και να διατυπώσουν τις προτάσεις τους για ένα καλύτερο περιβάλλον στη Νάουσα.

Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές επισκέφθηκαν την έκθεση και συζήτησαν με τα μέλη της Ο.Π.Ε.

Συμπεράσματα – προτάσεις

Η Νάουσα είναι μια πόλη με μεγάλη ιστορία, πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, μεγάλη βιομηχανική παράδοση και πανέμορφο φυσικό περιβάλλον. Όμως δυστυχώς τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται παντού σοβαρά προβλήματα:

*    Το ιστορικό ποτάμι της Αράπιτσας ρυπαίνεται από τις βιομηχανίες, τα φυτοφάρμακα, τα σκουπίδια κ.λ.π.

*    Το όμορφο Βέρμιο μπορεί να μην αντιμετώπισε τον κίνδυνο της πυρκαγιάς, όμως οι πολλές ανθρώπινες παρεμβάσεις (έργα, τουρισμός κ.λ.π.), το αλόγιστο κυνήγι καθώς και η συλλογή βοτάνων συντελούν στην εξαφάνιση πολλών ειδών του ζωικού και φυτικού βασιλείου.

*    Τα όμορφα παραδοσιακά σπίτια καταρρέουν. Κανείς δεν ενδιαφέρεται γι αυτά. Στη θέση τους ξεπροβάλλουν κακόγουστες πολυκατοικίες.

*    Οι αγρότες αντιμετωπίζουν πρόβλημα διάθεσης των προϊόντων τους, αλλά συγχρόνως ρυπαίνουν το περιβάλλον με την παράλογη χρήση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων και τις χωματερές,

Για την αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων θα πρέπει:

Να υποχρεωθούν οι βιομηχανίες, ώστε να χρησιμοποιούν συστήματα βιολογικού καθαρισμού. Το κράτος και ο Δήμος να φροντίσουν για τη σωστή ενημέρωση των αγροτών και να δώσουν κίνητρα για την ανακαίνιση και αξιοποίηση των παραδοσιακών σπιτιών. Τέλος όλοι πρέπει να δείξουμε μεγαλύτερη οικολογική ευαισθησία.